Jakab 2:10-13

Jakab 2,10-13

8 Ha ellenben betöltitek a királyi törvényt az Írás szerint: „Szeresd felebarátodat, mint magadat!”, helyesen cselekedtek. 9 De ha személyválogatók vagytok, bűnt követtek el, és a törvény mint törvényszegőket marasztal el titeket. 10 Mert aki valamennyi törvényt megtartja, de akár csak egy ellen is vét, az valamennyi ellen vétkezik. 11 Mert aki ezt mondta: „Ne paráználkodj!”, ezt is mondta: „Ne ölj!” Ha pedig nem paráználkodsz, de ölsz, megszegted a törvényt. 12 Úgy beszéljetek, és úgy cselekedjetek, mint akiket a szabadság törvénye ítél meg. 13 Mert az ítélet irgalmatlan ahhoz, aki nem cselekedett irgalmasságot, az irgalmasság viszont diadalmaskodik az ítéleten [és dicsekedik az irgalmasság az ítélet ellen] [az irgalmasság győzedelmesen örvendezik az ítélet felett].

1. Judaista (hagyományos) értelmezés
10. vers: Egy ellen vét, valamennyi ellen vét: a törvény egy bonthatatlan egész, annak bármely elemét megsértjük, megsértjük az egészet. Ha egy nagy láncból kiveszünk egy láncszemet, tönkremegy az egész. Lásd még: Máté 5,19; Galata 5,3
• Ha minden törvényt betartunk, de személyválogatók vagyunk, megsértettük az egész törvényt. A királyi törvény („szeresd felebarátod”) elleni vétek számít, mivel ez magában foglalja az összes parancsolatot. Nem lehet csak „kicsit” megsérteni a törvényt, így értve nincs különbség súlyosság tekintetében.
11. vers: Miért pont paráználkodás és gyilkosság? Visszautalás Jézus tanítására (Máté 5,21-27); személyválogatás ǁ gyilkosság; utalás a zélótákra; nincs ok, csak példa.
12. vers: szabadság törvénye; ↔ a szabadság modern értelmezésével; a törvény szabaddá tesz, mert utat mutat, megszabadít a tévelygés, rossz úton járás, bizonytalanság fogságából. Szabadság törvénye = királyi törvény? (Jakab 1,25) A szeretet törvénye ítél meg - fenyegetés: nagyon nehéz betartani (szóban és tettben egyaránt - nem elég csak beszélni, cselekedni is kell, és fordítva), sőt, még ha a Tóra összes törvényét betű szerint megtartom, az is kevés (lásd Máté 5,21-48); esélyem sincs mindig a szeretetben járni. Mindenkit elítél a törvény, univerzális elmarasztalás (Róma 3,10-20; Róma 11,32; Galata 3,22).
13. vers: Az ítélet ahhoz irgalmatlan, aki nem cselekszik irgalmasságot rászoruló felebarátjával; de irgalmas ahhoz, aki irgalmas/együttérző (eleos) a rászorulók felé. Mindannyian rászorulunk az irgalomra: mindannyiunknak irgalmasnak kell lennünk. (Jakab 5,20; Lukács 16,19-31: gazdag és Lázár)

2. Krisztusi értelmezés
10-12. vers: Hangsúlyváltás. Mit tehetünk, ha a törvény mindannyiunkat elmarasztal? Hol a megoldás?
12. vers: Szabadság. Mai értelmezés: teljes függetlenség minden tőlünk külső körülménytől, személytől (Istentől is) - abszolút, teljes függőség saját magunktól. Liberális értelmezés: addig, amíg nem sértjük más szabadságát, függetlenségét.
Krisztusi értelmezés: teljes függetlenség saját magunktól (óember vágyai, ösztönök - bűn) - abszolút, teljes függés Istentől (ez a szeretet törvénye is). Nincs külső, függőséget okozó tényező (beleértve a törvényt is); közvetlen függés Istentől minden közvetítő nélkül (korábbi veszély: függés a közvetítőtől). A szabadság törvénye = törvény meghaladása (bennünk van az élő törvény, a Krisztus) – kettő között ellentét (Róma 8,1-2).
• A szabadság törvénye alatti ítélet nem csak fenyegetés. Jó hír: a szeretet ítél meg, az az Igazság ítél meg, aki szabaddá tesz (János 8,32). Az ítélet elfogult: az ítél bennünket, aki szeret, aki a Szeretet, az élő Krisztus.
13. vers: Az isteni irgalom győz az ítélet felett. Róma 11,32: „Mert Isten mindenkit egybezárt az engedetlenségbe, hogy mindenkin megkönyörüljön.” Lásd még: Róma 8,1-4; Galata 3,13; 5,13-14;
• κατακαυχάομαι (katakauxáomai): arrogánsan, lenézően dicsekszik valami ellen/felett (kizárólag negatív kontextusban az ÚSZ-ben: Róma 11,18; Jakab 3,14); diadalmasan örvendezik
• Az irgalom győzelme tény. Isten örül, ha irgalmat gyakorolhat (Ezékiel 33,11, Lukács 15).
De bennem is győz az irgalom? Ítélek? Örülök az ítéletnek? Elviselem, hogy van ítélet? ↔ Örülök, hogy győz az irgalom mások életében is? Könyörgök, hogy mindenkinél az irgalom győzzön (Lukács 23,34)? Sőt, dicsekszem, hogy legyőzetett az ítélet, hogy e világ fejedelme megítéltetett (János 16,11).
• Ha bennem nem győz az irgalom, kegyelem és megbocsátás mások iránt, akkor felettem sem fog (?). Ennek az irgalomnak, kegyelemnek cselekedetekben is meg kell nyilvánulnia. Nem elég elméletben, szóban az irgalmat képviselni.
• Lásd még: Máté 6,14; 7,1; 18,21-35; Róma 2,1; Róma 14,10-13; Jakab 4,11; Efézus 4,32;

3. Szintézis
Keresztényként ugyanúgy törekednünk kell az első értelmezés szerinti megfelelésre (a személyválogatás kerülésére, felebarátaink megsegítésére), de nem külső kényszer által, hanem a bennünk lévő szeretettől motiválva, a Szent Szellem irányítása alatt. A szeretet a törvény betöltése (Galata 5,13-14), erre vagyunk mi is elhívva. De nem az ítélettől való félelem vezet bennünket (hiszen tudjuk, az irgalom győz az ítélet felett), így nem a félelem törvénye (1János 4,17-18), hanem a szabadság törvénye motivál, a bennünk élő Szeretet miatt leszünk irgalmasak az elesettekhez, és ezért leszünk irgalmasak, megbocsátóak, ítélkezést mellőzőek a többi bűnössel szemben is.

-----

“Az Irgalom Istennek kedves: közbenjár a bűnösért, összetöri láncait, eloszlatja a sötétséget, kioltja a pokol tüzét, és elpusztítja férgét, és megment a fogcsikorgatástól. Neki nyittatnak meg a menny kapui. Ő az erények királynője, és Ő teszi az embert Istenhez hasonlatossá, mert meg van írva: „Legyetek azért irgalmasok, mint a ti Atyátok is irgalmas” (Lukács 6,36). Szárnya ezüst, mint a tiszta galambé, tolla arany – magasan szárnyal Isteni dicsőségbe öltözve, és Isten trónjánál áll: ha ítélet fenyeget, felemelkedik, és könyörög értünk, befedez védelmével és szárnyaival burkol be minket. Isten jobban szereti az irgalmat, mint az áldozatokat (Máté 9,13).”
Aranyszájú Szent János

Róma 8,1: Nincsen azért most már semmiféle kárhoztató ítélet azok ellen, akik Krisztus Jézusban vannak, 2 mert az élet Szellemének törvénye megszabadított téged Krisztus Jézusban a bűn és a halál törvényétől.

Galata 3,10: Mert a törvény cselekedeteiben bízók átok alatt vannak…(13) Krisztus megváltott minket a törvény átkától
Galata 5,3: De ismét bizonyságot teszek minden embernek, hogy aki körülmetélkedik, köteles az egész törvényt megtartani. 4 Ha törvény által akartok megigazulni, elszakadtatok Krisztustól, a kegyelemből pedig kiestetek.
Galata 5, 13: Mert ti, testvéreim, szabadságra vagytok elhívva; csak a szabadság nehogy ürügy legyen a testnek, hanem szeretetben szolgáljatok egymásnak. 14 Mert az egész törvény ebben az egy igében teljesedik be: „Szeresd felebarátodat, mint magadat.”

Máté 6,14: Mert ha az embereknek megbocsátjátok vétkeiket, nektek is megbocsát mennyei Atyátok. 15 Ha pedig nem bocsátotok meg az embereknek, Atyátok sem bocsátja meg a ti vétkeiteket.
Máté 7,1: Ne ítéljetek, hogy ne ítéltessetek! 2 Mert amilyen ítélettel ítéltek, olyannal fogtok megítéltetni; és amilyen mértékkel mértek, nektek is olyannal mérnek majd.
Lukács 23,34: Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek.

Róma 2,1: Ezért nincs mentséged, te ítélkező ember, mert amiben mást megítélsz, abban önmagadat ítéled el, hiszen ugyanazokat teszed, miközben ítélkezel. Mt 7,1 ; Lk 6,37 2 Azt pedig tudjuk, hogy Isten ítélete igazságosan sújtja azokat, akik ilyeneket tesznek. 3 Azt gondolod, te ember, aki ítélkezel azok felett, akik ilyeneket tesznek, holott magad is ugyanazokat cselekszed, hogy te megmenekülhetsz az Isten ítéletétől? 4 Vagy megveted jóságának, elnézésének és türelmének gazdagságát, és nem veszed tudomásul, hogy téged Isten jósága megtérésre ösztönöz?

1János 4,17: Abban lett teljessé a szeretet közöttünk, hogy bizalommal tekinthetünk az ítélet napja felé, mert ahogyan ő van, úgy vagyunk mi is ebben a világban. 18 A szeretetben nincs félelem, sőt a teljes szeretet kiűzi a félelmet; mert a félelem gyötrelemmel jár, aki pedig fél, nem lett tökéletessé a szeretetben.

Kategóriák: